Co jíst a pít před, během a po jízdě na kole?

Jako téměř každý sport, je cyklistika fyzicky velmi náročná aktivita. Naše tělo tak spotřebovává velké množství energie. Během jízdy je třeba neustále doplňovat energii a to jak ve formě potravy, tak tekutin.


Pitný režim je důležitý

Cyklista by měl vyrážet s plnou lahví tekutin, kterou má připevněnou na kole. Část sportovců doplňuje tekutiny a energii prostřednictvím velmi účinných speciálních iontových nápojů. Obsahují zvýšené množství speciálních látek, které napomáhající tělu regenerovat.

Z přírodních zdrojů je vhodná čistá voda nebo voda smíchaná s čerstvě vymačkanou citrónovou šťávou či čaj s citrónem. Čistá voda je sice chuťově nevýrazná, v lahvi na kole je ale více než praktická – při letních vedrech se jí můžete efektivně osvěžit nastříkáním na obličej.

Z praktického hlediska nejsou příliš šťastné ředěné sirupy a jiné oslazené nápoje. Láhev i ruce jsou po nich často ulepené, což není příjemné. Navíc obsahují zbytečně moc cukru. Pokud máte možnost zastavit v restauraci či na odpočívadle s bufetem, je dobrou kombinací pro rychlý přísun energie také ředěný 100 % džus. Alkoholické nápoje je třeba při sportovních aktivitách zcela vyloučit.

Dodržování pitného režimu je nutnost. Zhruba každou půlhodinu doplňujte přiměřené množství, které závisí na vynaložené námaze a okolní teplotě. Stejně tak je nutné myslet na průběžné doplňování láhve.


Menší, ale o to častější porce

U jídla platí pořekadlo - všeho s mírou. A u cyklistiky byste se tohoto rčení měli držet určitě. Nejhorší věc, co můžete udělat, je po výletu okolo poledne zastavit, dát si vydatný oběd a pokračovat v cestě dále.

Naopak je nutné se dostatečně najíst před jízdou. Sportování na lačno vede k rychlé ztrátě sil. Doporučuje se lehká snídaně v podobě zdravých tuků (oříšky, avokádo) zeleniny, ovoce a vlákniny.

Další stravování by mělo být průběžné a to spíše svačinového typu, jelikož menší porce tělo rychleji zpracuje. Lepší je volit studená jídla. Pokud už je jídlo teplé, mělo by se jednat spíše o polévky. Rozhodně je potřeba vyhnout se tučným jídlům. Ideální je tak ovoce, zelenina a celozrnné pečivo.

Tatranky, fidorky a všemožné pochutiny, které se tváří jako ideální svačinky vyměňte za datlové nebo proteinové energy tyčinky, které si jednoduše sbalíte s sebou na cesty.

Po namáhavém celodenním výletu není vhodné se hned najíst nebo dokonce přejíst. Na večer jsou vhodná lehčí jídla, převážně čerstvá zelenina. Doplnit ji můžete například luštěninou – čočkou, quinoou apod. Doporučujeme si připravit lehký zeleninový salát, do kterého přimícháte oblíbenou luštěninu, oříšky a semínka.


Energii je třeba dobře rozložit

Co jíst již víte. Jak ale ideálně rozložit síly, aby byla sportovní aktivita co nejefektivnější? Tělo byste měli zatěžovat postupně. Cyklistika by měla posilnit fyzičku a nikoli tělu ublížit. Především u jízdy z kopce, je nutné neustále myslet na to, že není podstatné honit maximální rychlost. Při jízdě v terénu se pokuste nepřeceňovat jezdecké schopnosti a technické vybavení. Někdy ani celoodpružené kolo, které v mnoha situacích pomůže odvrátit pád, není zázračné.

Musíte si také uvědomit, že tělo podává maximální výkony po určitém zahřátí. Nelze tak očekávat, že po zimní přestávce sednete na kolo a hned ujedete přes sto kilometrů za den. Než se člověk dostane do ideální fyzické kondice, chvíli to může trvat. Nespěchejte.

Je třeba myslet na postupnou zátěž – prvních pět až deset kilometrů by měla být jízda volnější a neměla by vést do prudkého kopce. Při plánování cest by nejtěžší úseky měly být zhruba ve druhé třetině jízdy. V horkých letních dnech by po poledni zase měla vést trasa spíše v krytém lese, popřípadě ve vyšších výškách, kde je nižší teplota.

Jestliže jste nepropadli cyklistice ani tak z důvodu krásných výhledů a našlapaných kilometrů, ale popohání vás vidina štíhlé linie, nezapomínejte na vhodný jídelníček na hubnutí a zásady správného stravování celkově. Pravidelný pohyb a zdravý životní styl jdou ruku v ruce s přirozeným a efektivním hubnutím. 

Vloženo: 23.10.2018

Nejnovější cyklotrasy po ruce

Nejnovější cyklotrasy přibývají každým týdnem.

Možnost cestování a poznávání nových míst tedy stále stoupá. Buďte přitom. Nechte si posílat nejnovější cyklotrasy každý týden.

 

Přejeme příjemné cyklo zážitky!

Tato stránka používá cookies

Abychom Vám dokázali nabídnou to nejlepší, používáme soubory cookies. Dokážeme Vám tak zobrazit relevantní reklamy, analyzovat návštěnost a chování webu.