Co jíst a pít před, během a po jízdě na kole?

Jako téměř každý sport, je cyklistika fyzicky velmi náročná aktivita. Naše tělo tak spotřebovává velké množství energie. Během jízdy je třeba neustále doplňovat energii a to jak ve formě potravy, tak tekutin.


Pitný režim je důležitý

Cyklista by měl vyrážet s plnou lahví tekutin, kterou má připevněnou na kole. Část sportovců doplňuje tekutiny a energii prostřednictvím velmi účinných speciálních iontových nápojů. Obsahují zvýšené množství speciálních látek, které napomáhající tělu regenerovat.

Z přírodních zdrojů je vhodná čistá voda nebo voda smíchaná s čerstvě vymačkanou citrónovou šťávou či čaj s citrónem. Čistá voda je sice chuťově nevýrazná, v lahvi na kole je ale více než praktická – při letních vedrech se jí můžete efektivně osvěžit nastříkáním na obličej.

Z praktického hlediska nejsou příliš šťastné ředěné sirupy a jiné oslazené nápoje. Láhev i ruce jsou po nich často ulepené, což není příjemné. Navíc obsahují zbytečně moc cukru. Pokud máte možnost zastavit v restauraci či na odpočívadle s bufetem, je dobrou kombinací pro rychlý přísun energie také ředěný 100 % džus. Alkoholické nápoje je třeba při sportovních aktivitách zcela vyloučit.

Dodržování pitného režimu je nutnost. Zhruba každou půlhodinu doplňujte přiměřené množství, které závisí na vynaložené námaze a okolní teplotě. Stejně tak je nutné myslet na průběžné doplňování láhve.


Menší, ale o to častější porce

U jídla platí pořekadlo - všeho s mírou. A u cyklistiky byste se tohoto rčení měli držet určitě. Nejhorší věc, co můžete udělat, je po výletu okolo poledne zastavit, dát si vydatný oběd a pokračovat v cestě dále.

Naopak je nutné se dostatečně najíst před jízdou. Sportování na lačno vede k rychlé ztrátě sil. Doporučuje se lehká snídaně v podobě zdravých tuků (oříšky, avokádo) zeleniny, ovoce a vlákniny.

Další stravování by mělo být průběžné a to spíše svačinového typu, jelikož menší porce tělo rychleji zpracuje. Lepší je volit studená jídla. Pokud už je jídlo teplé, mělo by se jednat spíše o polévky. Rozhodně je potřeba vyhnout se tučným jídlům. Ideální je tak ovoce, zelenina a celozrnné pečivo.

Tatranky, fidorky a všemožné pochutiny, které se tváří jako ideální svačinky vyměňte za datlové nebo proteinové energy tyčinky, které si jednoduše sbalíte s sebou na cesty.

Po namáhavém celodenním výletu není vhodné se hned najíst nebo dokonce přejíst. Na večer jsou vhodná lehčí jídla, převážně čerstvá zelenina. Doplnit ji můžete například luštěninou – čočkou, quinoou apod. Doporučujeme si připravit lehký zeleninový salát, do kterého přimícháte oblíbenou luštěninu, oříšky a semínka.


Energii je třeba dobře rozložit

Co jíst již víte. Jak ale ideálně rozložit síly, aby byla sportovní aktivita co nejefektivnější? Tělo byste měli zatěžovat postupně. Cyklistika by měla posilnit fyzičku a nikoli tělu ublížit. Především u jízdy z kopce, je nutné neustále myslet na to, že není podstatné honit maximální rychlost. Při jízdě v terénu se pokuste nepřeceňovat jezdecké schopnosti a technické vybavení. Někdy ani celoodpružené kolo, které v mnoha situacích pomůže odvrátit pád, není zázračné.

Musíte si také uvědomit, že tělo podává maximální výkony po určitém zahřátí. Nelze tak očekávat, že po zimní přestávce sednete na kolo a hned ujedete přes sto kilometrů za den. Než se člověk dostane do ideální fyzické kondice, chvíli to může trvat. Nespěchejte.

Je třeba myslet na postupnou zátěž – prvních pět až deset kilometrů by měla být jízda volnější a neměla by vést do prudkého kopce. Při plánování cest by nejtěžší úseky měly být zhruba ve druhé třetině jízdy. V horkých letních dnech by po poledni zase měla vést trasa spíše v krytém lese, popřípadě ve vyšších výškách, kde je nižší teplota.

Jestliže jste nepropadli cyklistice ani tak z důvodu krásných výhledů a našlapaných kilometrů, ale popohání vás vidina štíhlé linie, nezapomínejte na vhodný jídelníček na hubnutí a zásady správného stravování celkově. Pravidelný pohyb a zdravý životní styl jdou ruku v ruce s přirozeným a efektivním hubnutím. 

Vloženo: 23.10.2018

Nejnovější cyklotrasy po ruce

Nejnovější cyklotrasy přibývají každým týdnem.

Možnost cestování a poznávání nových míst tedy stále stoupá. Buďte přitom. Nechte si posílat nejnovější cyklotrasy každý týden.

 

Přejeme příjemné cyklo zážitky!