Od odrážedla až k dnešnímu kolu tak, jak ho známe

Už jste někdy přemýšleli nad tím, kde to všechno začalo? Je tomu již 201 let, co německý lesník a vynálezce Karl Drais vynalezl tzv. Draisinu a odstartoval tak revoluci v dopravě. Najednou se lidé mohli pohybovat až čtyřikrát rychleji, a tak začal vývoj jednoho z nejdůležitějších vynálezů.


Draisina toho s dnešním kolem moc společného neměla. Základním materiálem bylo dřevo a při jízdě jste se museli odrážet, neměla šlapátka. Šlapací pohon byl přidán až v roce 1861 Philipem Fischerem. Přibližně o pět let později vyrobil Pierre Michaux tzv. velocipéd a jelikož byl dost nepohodlný, říkalo se mu také „kostitřas“.


"Draissina"

Autor: Gun Powder Ma


Přezdívku si vysloužil proto, že dřevěná kola byla potažena tvrdými kovovými obručemi, místo pneumatik a jízda byla velice nepohodlná. Hned po přidání šlapacího pohonu, v roce 1870, anglický vynálezce James Starley přišel na to, že při zvětšení průměru předního kola, se zvýší i rychlost dopravy. Avšak velkým problémem bylo udržet stabilitu na takovém kole, přední kola totiž měla dvakrát až třikrát větší průměr.


Vysoké kolo

Autor: Agnieszka Kwiecień


Kolo ještě nebylo úplně dokonalé, mělo jen jeden převod, a tak jízda za ztížených podmínek byla dosti namáhavá. To se změnilo v roce 1885, kdy byl vynalezen řetězový převod. Po tomto vynálezu a po přidání pneumatik plněných vzduchem, Johnem Boydem Dunlopem v roce 1888, už bylo kolo na světě. Pak už byly prováděny spíše drobné úpravy. V roce 1895 se začaly vyrábět první světla a blatníky, v roce 1902 byl vynalezen speciální druh kabelu pro brzdy a v roce 1911 první měnič převodů.


Bezpečné nízké kolo nebo také "bezpečný rover"


Další důležitý mezník byl až později, v 70. letech 20. století, kdy se začala objevovat první horská kola, která měla velký počet převodů pro drsnější terén. I přes všechny menší úpravy, dnešní kola stále vychází z koncepce „bezpečného nízkého kola“ z 19. století

Vloženo: 28.04.2018

Nejnovější cyklotrasy po ruce

Nejnovější cyklotrasy přibývají každým týdnem.

Možnost cestování a poznávání nových míst tedy stále stoupá. Buďte přitom. Nechte si posílat nejnovější cyklotrasy každý týden.

 

Přejeme příjemné cyklo zážitky!